ایرنا: رشد سریع اقتصاد هیدروژن به دینامیک قدرت جدید اشاره دارد

ابوظبی_ 15 ژانویه 2022 ( وام )_ بر اساس تحلیل جدید آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (ایرنا) رشد سریع اقتصاد جهانی هیدروژن می تواند تغییرات ژئواکونومیک و ژئوپلیتیک قابل توجهی را به همراه داشته باشد و موجی از وابستگی های متقابل جدید را به همراه داشته باشد.

گزارش «ژئوپلیتیک تحول انرژی: عامل هیدروژن» نشان می‌دهد که هیدروژن جغرافیای تجارت انرژی و منطقه‌ای کردن روابط انرژی را تغییر می‌دهد و به ظهور مراکز جدید نفوذ ژئوپلیتیکی که بر روی تولید و استفاده از هیدروژن ساخته شده‌اند، به عنوان نفت و گاز سنتی اشاره می‌کند. تجارت کاهش می یابد.

ایرنا تخمین می زند که با توجه به فوریت آب و هوا و تعهد کشورها به صفر خالص، هیدروژن تا سال 2050 تا 12 درصد از مصرف انرژی جهانی را پوشش دهد. تجارت رو به رشد و سرمایه گذاری های هدفمند در بازاری تحت سلطه سوخت های فسیلی و ارزش فعلی آن 174 میلیارد دلار است. برای تقویت رقابت اقتصادی و تأثیرگذاری بر چشم انداز سیاست خارجی با معاملات دوجانبه که به طور قابل توجهی از روابط هیدروکربنی قرن بیستم متفاوت است.

فرانچسکو لاکامرا، مدیر کل ایرنا گفت: «هیدروژن می تواند یک حلقه گمشده برای آینده انرژی ایمن برای آب و هوا باشد». “هیدروژن به وضوح بر انقلاب انرژی های تجدیدپذیر سوار است و هیدروژن سبز به عنوان یک تغییر دهنده بازی برای دستیابی به بی طرفی آب و هوا بدون به خطر انداختن رشد صنعتی و توسعه اجتماعی ظاهر می شود. اما هیدروژن یک نفت جدید نیست. و انتقال جایگزین سوخت نیست، بلکه تغییر به سمت یک سیستم جدید با اختلالات سیاسی، فنی، زیست محیطی و اقتصادی».

“هیدروژن سبز است که شرکت کنندگان جدید و متنوعی را به بازار می آورد، مسیرها و منابع را متنوع می کند و نیرو را از تعداد معدودی به تعداد زیادی تغییر می دهد. با همکاری بین المللی، بازار هیدروژن می تواند دموکراتیک تر و فراگیرتر شود و فرصت هایی را برای توسعه یافته ها فراهم کند. و کشورهای در حال توسعه به طور یکسان».

ایرنا تخمین می زند که بیش از 30 درصد هیدروژن می تواند تا سال 2050 در خارج از مرزها مبادله شود که سهمی بالاتر از گاز طبیعی امروزی است. کشورهایی که به طور سنتی انرژی مبادله نمی کردند، روابط دوجانبه انرژی را حول محور هیدروژن برقرار می کنند. با ظهور بازیگران بیشتر و طبقات جدیدی از واردکنندگان و صادرکنندگان خالص در صحنه جهانی، بعید است که تجارت هیدروژن بر خلاف نفوذ ژئوپلیتیکی نفت و گاز تبدیل به سلاح و کارتلی شود.

تجارت فرامرزی هیدروژن با برنامه ریزی بیش از 30 کشور و منطقه برای تجارت فعال در حال حاضر رشد قابل توجهی دارد. برخی از کشورهایی که انتظار دارند واردکننده شوند، دیپلماسی اختصاصی هیدروژن مانند ژاپن و آلمان را به کار گرفته‌اند. صادرکنندگان سوخت فسیلی به طور فزاینده ای هیدروژن پاک را راهی جذاب برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود می دانند، به عنوان مثال استرالیا، عمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی. با این حال، استراتژی‌های انتقال اقتصادی گسترده‌تری مورد نیاز است زیرا هیدروژن ضررهای درآمد نفت و گاز را جبران نمی‌کند.

پتانسیل فنی برای تولید هیدروژن به طور قابل توجهی از تقاضای جهانی تخمین زده شده است. کشورهایی که قادر به تولید برق ارزان قیمت تجدیدپذیر هستند، بهترین موقعیت را برای تولید هیدروژن سبز رقابتی خواهند داشت. در حالی که کشورهایی مانند شیلی، مراکش و نامیبیا امروزه واردکنندگان خالص انرژی هستند، آنها قرار است به عنوان صادرکنندگان هیدروژن سبز ظاهر شوند. درک پتانسیل مناطقی مانند آفریقا، آمریکا، خاورمیانه و اقیانوسیه می تواند خطر تمرکز صادرات را محدود کند، اما بسیاری از کشورها به انتقال فناوری، زیرساخت ها و سرمایه گذاری در مقیاس نیاز دارند.

وام/ نعمه سمیر.

https://wam.ae/en/details/1395303011313

منبع : www.wam.ae
حتما بخوانید : دپارتمان توسعه اقتصادی ابوظبی روش های جدیدی را برای ذخیره سازی مواد خطرناک معرفی می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با ما
1
اگر سوالی دارید ما در خدمتیم
ســـلام