گزارش سازمان تجارت جهانی: صادرات کشورهای کمتر توسعه‌یافته از کووید به شدت آسیب دیده است

ژنو، 20 ژانویه 2022 (,وام) — نشریه جدید سازمان تجارت جهانی که در روز چهارشنبه منتشر شد، تأکید می کند که حمایت بیشتر جامعه بین المللی در دهه آینده برای تقویت مشارکت کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) در تجارت جهانی مورد نیاز است.

گزارشی با عنوان «تقویت فرصت‌های تجاری برای کشورهای کم‌توسعه‌یافته» به بررسی پیشرفت‌های حاصل شده در دهه گذشته برای کمک به کشورهای LDC برای ادغام بیشتر در سیستم تجارت جهانی می‌پردازد.

نوسانات قیمت کالاها در ده سال گذشته و شروع بحران کووید-19 باعث شد سهم کشورهای کمتر توسعه یافته از صادرات جهانی در سال 2020 به 0.91 درصد در مقایسه با 0.95 درصد در سال 2011 کاهش یابد.

هدف جهانی سازمان ملل متحد با هدف دوبرابر کردن سهم صادرات LDC تا سال 2020 هنوز محقق نشده است.

در حالی که کشورهای کمتر توسعه یافته طی ده سال گذشته از فرصت‌های دسترسی بیشتر به بازار، انعطاف‌پذیری در اجرای قوانین WTO و کمک‌های فنی مرتبط با تجارت سود برده‌اند، همه‌گیری COVID-19 منجر به چالش‌های بزرگ‌تری برای این کشورها شده است و صادرات آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

Ngozi Okonjo-Iweala، مدیر کل WTO، گفت: “افزایش مشارکت کشورهای LDC در تجارت جهانی یک هدف مشترک جامعه بین المللی است. WTO به کشورهای LDC فرصتی منحصر به فرد برای شکل دادن به قوانین تجارت جهانی که به منافع تجاری آنها پاسخ می دهد، ارائه می دهد.”

مدیر کل گفت:”این گزارش مزایای ملموسی را نشان می دهد که کشورهای کمتر توسعه یافته با همکاری نزدیک با اعضای سازمان تجارت جهانی در طی ده سال گذشته به دست آورده اند. مهم است که بر اساس آنچه تاکنون به دست آورده ایم و اطمینان حاصل کنیم که تجارت به افزایش رشد اقتصادی در کشورهای کمتر توسعه یافته و در سراسر جهان ادامه می دهد.

این گزارش خاطرنشان می کند که مشارکت کشورهای LDC در تجارت جهانی می تواند با افزایش دسترسی به بازار ترجیحی برای صادرات کالاها و خدمات کشورهای LDC تقویت شود. همچنین بر اهمیت بازه‌های زمانی طولانی‌تر برای کشورهای LDC برای اجرای قوانین WTO، از جمله جنبه‌های تجاری مرتبط با مالکیت معنوی، تأکید می‌کند. حمایت از شرکای توسعه نیز برای حفظ تلاش‌های توسعه‌ای اقتصادهایی که از وضعیت LDC فارغ‌التحصیل می‌شوند، حیاتی خواهد بود.

“تجارت یکی از عناصر مهم برنامه اقدام برای کشورهای کمتر توسعه یافته بود که در استانبول تصویب شد و یکی از حوزه های اولویت دار برای کشورهای کمتر توسعه یافته در دهه آینده باقی می ماند. ما امیدواریم که مشارکت خود را با سازمان های بین المللی تقویت کنیم تا از اجرای موفقیت آمیز برنامه اقدام دوحه اطمینان حاصل کنیم. هیدی شرودروس فاکس، مدیر دفتر نماینده عالی سازمان ملل متحد برای کشورهای کمتر توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی و کشورهای در حال توسعه جزایر کوچک، گفت: برای اینکه LDC ها در پنجمین کنفرانس سازمان ملل در مورد LDC ها (LDC5) به تصویب برسد.

حسین علی-وام https://wam.ae/en/details/1395303013121

منبع : www.wam.ae
حتما بخوانید : مشارکت میان دو بخش عمومی و خصوصی برای گذار به اقتصاد دایره ای پایدار ضروری است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چت با ما
1
اگر سوالی دارید ما در خدمتیم
ســـلام