عیسی صالح گرگ سفیر سابق امارات در اروپا دار فانی را وداع گفت

عیسی صالح گرگ سفیر

عیسی صالح گرگ در طول حیات خود چه فعالیت های مهمی را انجام دادند؟

عیسی صالح گرگ در خرداد ماه سال ۲۰۲۲ درگذشت و میراثی غنی از خود به جای گذاشت. ایشان اصالت ایرانی داشت و اهل بندرلنگه‌  بستک بودند.

عیسی صالح گرگ، بنیانگذار، شخصیت برجسته ای بود که در زمینه های مختلف فعالیت از جمله سیاست، تجارت و دیپلماسی پیشی گرفت. او به خاطر هوش تیز و زیرکی تجاری اش شناخته شده و مورد تحسین بود.

عیسی صالح گرگ سفیر

 تولد و تربیت عیسی صالح گرگ

بر اساس کتاب «چشمه های خاطره» که در دهه ۱۹۹۰ منتشر شد، عیسی صالح گرگ در سال ۱۹۲۷ متولد شد. و در مدارس ابتدایی و راهنمایی فلاح و احمدیه تحصیل کرد و در آنجا اصول حساب، زبان عربی و دین اسلام را آموخت.

در خانه روبه‌روی مدرسه احمدیه، در طول جنگ جهانی دوم، انگلیسی‌ها یک درمانگاه تأسیس کردند که زیر نظر دکتری از هند به نام محمد ایوب بود. دکتر تحت تأثیر کنجکاوی و تمایل پسر به یادگیری قرار گرفت و به او با هفت پسرش درس انگلیسی داد.

خیریه عیسی صالح گرگ

عیسی صالح گرگ همواره در زمینه‌های مختلف از جمله پروژه‌های خیریه مسکن، پرورشگاه‌ها، خانه سالمندان، مهدکودک‌ها، مؤسسات دانشگاهی، مراکز علمی تحقیقاتی و کتابخانه‌های عمومی، علاوه بر کمک هزینه تحصیلی و پژوهشی به دانش‌آموزان حمایت کرده است.

این بنیاد همچنین مسئولیت ایجاد و حمایت از مراکز درمانی و توانبخشی، ارائه کمک های پزشکی به نیازمندان و کمک در ساخت مساجد، مراکز فرهنگی و مراکز تحقیقات اسلامی را بر عهده دارد.

موسسه خیریه آن مرحوم با مراقبت و کمک انجمن ها، موسسات خیریه، دانشگاه ها، بیمارستان ها، مراکز درمانی، مراکز تحقیقات علمی، موسسات اجتماعی و خانواده های بدسرپرست، فقیر و نیازمند، با نیازهای خاص، تازه مسلمانان و سایر گروه ها، گروه های خاصی را هدف قرار داد.

عیسی صالح گرگ

فعالیت های اقتصادی و سیاسی عیسی صالح گرگ

عیسی صالح گرگ یکی از اعضای هیئت امنای مرکز مطالعات اسلامی آکسفورد در انگلستان و هیئت مدیره شرکت زیمنس بود.

عیسی صالح گرگ به هیئت دیپلماتیک امارات متحده عربی پیوست و وظایف بسیاری را بر عهده گرفت، زیرا در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۹ سمت سفیر امارات در بریتانیا و سفیر غیر مقیم در جمهوری ایرلند را بر عهده داشت و مترجم رسمی شیخ راشد بن سعید بود. به طور کلی ایشان بیش از ۴۰ سال به عنوان سفیر امارات در اروپا فعالیت کردند.

او نایب رئیس هیئت مدیره بانک ملی فجیره و عضو هیئت مدیره بانک بین المللی امارات، امارات NBD و بانک سرمایه گذاری در بحرین بود.

او مدال شوالیه امپراتوری بریتانیا در سال ۱۹۹۱ و جایزه بازرگان خلیج فارس برای سال ۱۹۹۱ دریافت کرد.

نمی توان در مورد بخش تجارت در امارات صحبت کرد، بدون اشاره به مرحوم. ایشان یک کارآفرین موفق بودند که در پی ریزی اولین پایه های تأسیس امارات متحده عربی نقش داشته اند.

عیسی صالح گرگ دارای تجربه، دانش و دیدگاه استراتژیک بود و به همین دلیل توانست در طول عمر خود خدمات خوبی برای امارات ارائه دهد و پایه های موفقیت و رشد این کشور را پی ریزی کند.

آن مرحوم همچنین یک نیکوکار برجسته بود که توانست اقدامات گسترده ای را در زمینه های مختلف از جمله خیریه در اقصی نقاط جهان از جمله ایران و امارات انجام دهد.

از اقدامات خیریه  آن مرحوم در ایران می توان به ساخت مساجد و مدارس و نیز مراکز بهداشتی درمانی اشاره کرد. برای مثال این شخصیت بزرگ مسجد جامع بستک را ساخت و در دیگر پروژه های آموزشی نیز توانست نقش موثری ایفا کند.

نقش صالح گرگ در تاریخ امارات متحده عربی

عیسی صالح گرگ علاوه بر فعالیت در بخش بازرگانی، نقش مهمی در تاریخ امارات متحده عربی داشت، زیرا عضو کمیته مشورتی در دفتر توسعه ساحل Trucial بود. مرحوم در سال ۱۹۷۱ به سمت مدیر اجرایی شورای توسعه ساحل Trucial منصوب شد.

عیسی صالح گرگ

عیسی صالح گرگ علاوه بر کمک های مهم خود در توسعه و رشد امارات متحده عربی، نقش محوری در امور خیریه داشت. در واقع ایشان در چندین دهه در تعدادی از فعالیت های خیریه شرکت کردند و توانستند بنیاد “Easa” را تاسیس کنند.

بنیاد خیریه صالح گرگ بهترین تصمیمی است که او گرفت. این بنیاد در سال ۲۰۱۰ با تصمیم شیخ محمد بن راشد آل مکتوم تأسیس شد، زیرا از منابع مالی خصوصی مؤسس و املاک و مستغلات تأمین مالی شد.

آن مرحوم دست یاری خود را در زمینه های مختلف از جمله پروژه های آموزشی، درمانی، خیریه مسکن، حمایت از ایتام و سالمندان، ساختن مساجد، حمایت از میراث اسلامی و تمدن اسلامی و غیره دراز کرد.

بنیاد خیریه مرحوم عیسی صالح گرگ با کمک نهاد های زیر گروه های خاصی را هدف قرار داده و به آنها کمک می کنند:

  • انجمن ها
  • مؤسسات خیریه
  • دانشگاه ها
  • بیمارستان ها
  • مراکز درمانی
  • مراکز علمی تحقیقاتی
  • مؤسسات اجتماعی
  • و …

پروژه های متعددعیسی صالح گرگ

مرحوم عیسی صالح گرگ در طول حیات خود پروژه های خیریه، بشردوستانه و فرهنگی و هر گونه فعالیت عام المنفعه را اتخاذ کرد. زیرا در جهت تأمین تمام جنبه های مادی و معنوی برای فقرا، نیازمندان، مستمندان و کسانی که در قضاوت آنها بودند تلاش می کرد.

پیام آن مرحوم در انجمن خیریه ایشان این بود: کمک در زمینه های مختلف اعم از:

  • آموزشی و درمانی
  • پروژه های خیریه مسکن
  • حمایت از ایتام و سالمندان
  • ساختن مساجد، حمایت از آگاهی از میراث اسلامی و تمدن اسلامی
  • و سایر امور خیریه و خیریه
چت با ما
1
اگر سوالی دارید ما در خدمتیم
ســـلام